‍Fliskledte svømmeanlegg - vannkvalitet og materialvalg Del 1: Hva skjer med våre fliskledte svømmeanlegg ?

8.8.04
Svømmebassenger

Av Arne Nesje,
SINTEF / Byggkeramikkforeningen

En del oppståtte skader på flislagte konstruksjoner, både i nybygde og nylig rehabilitertebade- og svømmeanlegg i Norge, har satt i gang en diskusjon omkring hvor årsakene til disseproblemene ligger. Skader som har oppstått er utvasking av fuger, flis som løsner fraunderlaget, lekkasjer i form av utette fuger, korrosjon mm. Vi står også overfor en satsningmed betydelig utbedring og oppgradering av mange av våre bassenger som har blitt både 30og 40 år gamle. Det er da viktig å vite hva materialer som holder over tid og besørge riktigarbeidsutførelse.

Last ned pdf'en for mer detaljer om temaet.